Wednesday 20 February 2013

SUSU IBU KURANG?? SUSU CAIR?? BABY TAK KENYANG??

" Susu badan masih ada...tapi kenapa anak saya nampak macam tak puas je? "
" Susu dah takde...kering sangat dah ni...kemarau gitu.."
"Anak saya kerap je menyusu, tapi berat badan dia tak naik sangat lah."

Kita biasa mendengar ungkapan-ungkapan dari si ibu yang menyusukan anak. Ada yang mengeluh kerana merasakan susu seperti tak keluar (kering) ketika awal kelahiran anak. Puas berurut sana sini untuk buka jalan untuk susu keluar, ada yang berjaya namun ada yang tidak. Bagi yang melahirkan anak pertama, keadaan seperti ini pernah saya lalui. Kurangnya pengetahuan tentang pengambilan suplimen telah membuatkan saya pernah berputus asa dalam penyusuan susu ibu buat anak saya yang sulung. Demi anak kedua, saya berusaha untuk mencari info berkenaan makanan tambahan buat ibu yang menyusukan anak. 

Mengapa si ibu memerlukan suplimen tambahan? 


Makanan harian kita tidak cukup menampung keperluan nutrien yang diperlukan oleh tubuh kita lagi-lagi ibu yang menyusukan anak. Unsur protein harian yang mudah diperolehi seperti:

  • Telur
  • Daging
  • Ayam
  • Ikan
  • Susu lembu
  • Produk daripada kacang soya (tempe, susu soya, tauhu)
  • Kacang tanah 

Walaupun setiap hari kita mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran, namun kita tidak pasti bagaimana ianya ditanam, diracun sehinggalah sampai ke tangan kita. Yang diluaran kita nampak semuanya segar. Hakikatnya kita mungkin mengambil makan yang hilang khasiatnya akibat penggunaan racun yang berbahaya.  Nak makan yang organik pun boleh jugak, tapi ada yang mengeluh mahal dan kadang-kadang susah nak dapat. Pengambilan suplimen tambahan bukan sahaja dapat membantu menambah apa yang diperlukan oleh tubuh badan kita, ia juga sekaligus menjadi alternatif kepada sesiapa yang tekaknya mungkin tidak boleh terima sesetengah jenis makanan yang mempunyai zat-zat tertentu. Ada yang tak boleh minum susu, ada yang tak boleh makan sayur hijau dan banyak lagilah. Kan ke payah kalau macam tu. 

Set Bajet untuk Ibu yang Menyusukan Anak

Bagi ibu yang ingin mengambil langkah permulaan, puan-puan boleh cuba dahulu dengan set bajet ini yang terdiri daripada ESP dan Alfalfa Complex. Saya sendiri sedang menggunakan set ini dan alhamdulillah menjadi. Produk Shaklee ini bukanlah menambah susu ibu, tetapi ianya membantu memenuhi keperluan nutrien harian si ibu yang menyusukan anak. Jangan ambil suplimen sahaja tapi air kosong kurang minum pulak. Yang mana bekerja, jangan lupa perah lebih kerap supaya kelenjar susu dapat diransang dan seterusnya pengeluaran susu akan lebih produktif gitu. Kalau malas perah pun susu boleh kurang pengeluarannya...huhuhu! InsyaAllah, pengambilan set ini juga boleh membantu memekatkan susu badan dan baby pon kenyang. No more worries mommies! Ikhtiar dulu,cuba yang terbaik demi untuk anak yang kita sayangi. Bagi yang berminat jangan lupa hubungi saya yea.. Terima kasih bagi yang baca entri saya ini dan senyum selalu :)

No comments:

Post a Comment